Câu hỏi & câu trả lời mẫu IELTS Speaking – topic Being punctual/ Time management

Part 1

1. Is it important to be punctual?

There is no doubt about it! Being on time is one of the most basic manners showing that you are a man of your word and can be relied on. The habit of punctuality also expresses your respect and makes a good impression on other people.

  • on time (idiom): đúng giờ
  • a man of one’s word (idiom): giữ lời
  • punctuality /ˌpʌnk.tʃuˈæl.ə.ti/ (noun): sự đúng giờ
  • make a good impression on somebody /ɪmˈpreʃ.ən/ (verb phr.): tạo ấn tượng tốt với ai

Không có nghi ngờ gì về điều đó! Đúng giờ là một trong những cách cư xử cơ bản nhất cho thấy bạn là người giữ lời và có thể tin cậy được. Thói quen đúng giờ cũng thể hiện sự tôn trọng của bạn và tạo ấn tượng tốt với người khác.

2. How do you feel when others are late?

I think it really depends on whether there is a good reason for it or not. For example, it drives me nuts if someone comes late just because they oversleep or forget about it. This demonstrates that he or she is stealing the precious time of other people and disrespects them. However, in some situations, if there is an objective reason like getting stuck in traffic congestion or having an ailment, I think it can totally be tolerable.

  • drive somebody nuts /nʌt/ (idiom): khiến ai đó phát điên
  • disrespect somebody/ something /ˌdɪs.rɪˈspekt/ (verb): không tôn trọng ai
  • traffic congestion /kənˈdʒes.tʃən/ (noun): tắc nghẽn giao thông
  • ailment /ˈeɪl.mənt/ (noun): bệnh
  • tolerable /ˈtɒl.ər.ə.bəl/ (adj): có thể chịu đựng được

Tôi nghĩ nó thực sự phụ thuộc vào việc có lý do chính đáng cho việc đó hay không. Ví dụ, nó sẽ khiến tôi phát điên nếu ai đó đến muộn chỉ vì họ ngủ quên hoặc quên nó. Điều này chứng tỏ người đó đang đánh cắp thời gian quý báu của người khác và không tôn trọng họ. Tuy nhiên, trong một số tình huống, nếu có lý do khách quan như tắc nghẽn giao thông, ốm đau thì tôi nghĩ hoàn toàn có thể chấp nhận được.

3. Are you, yourself, late very often?

Well, I am pretty good at being on the dot for things because I respect both my time and the time of other people. However, I can be late sometimes, but of course with a good reason for it. I mean, for example, in some unexpected circumstances like getting stuck in a traffic jam or having an ailment.

  • on the dot /dɒt/ (idiom): đúng giờ
  • a traffic jam /dʒæm/ (noun phr.): tắc nghẽn giao thông

À, tôi khá giỏi trong việc đúng giờ vì tôi tôn trọng cả thời gian của mình và thời gian của người khác. Tuy nhiên, đôi khi tôi có thể đến muộn, nhưng tất nhiên là có lý do chính đáng. Ý tôi là, ví dụ, trong một số trường hợp bất ngờ như bị tắc nghẽn giao thông hoặc bị ốm.

4. How often do you check the time?

Oh, I do it frequently. Because of the requirements of my job, I usually have to check the time to ensure that I am on schedule. I don’t want a race against time and then meet the deadline just in the nick of time. This can exhaust me.

  • on schedule /ˈʃedʒ.uːl/ (phrase): đúng theo lịch trình
  • a race against time /reɪs/ (idiom): (làm gì) chạy đua với thời gian
  • in the nick of time /nɪk/ (idiom): trong những khoảng thời gian cuối cùng

Tôi làm điều đó thường xuyên. Vì yêu cầu của công việc, tôi thường phải kiểm tra thời gian để đảm bảo rằng tôi đang theo đúng lịch trình. Tôi không muốn chạy đua với thời gian rồi sau đó lại phải hoàn thành thời hạn trong một vài phút cuối cùng. Điều đó có thể làm tôi kiệt sức.

5. Do you wear a watch?

Yes, I wear a watch every day. You know, it helps me keep track of time quite easier. In addition to that, a watch plays a vital role in my outfit, as it’s the quality accessory. 

  • keep track of something/ somebody /træk/ (idiom): theo dõi cái gì/ ai
  • play a vital role in (doing) something /ˈvaɪ.təl/ (verb phr.): đóng vai trò quan trọng trong việc gì

Có, tôi đeo đồng hồ mỗi ngày. Bạn biết đấy, nó giúp tôi theo dõi thời gian dễ dàng hơn. Ngoài ra, một chiếc đồng hồ còn đóng vai trò quan trọng trong bộ trang phục của tôi, vì nó là một phụ kiện chất lượng.

6. What do you do when you wait?

Waiting time is really not my cup of tea, so I always try to find interesting things to kill time like surfing Facebook, talking on the phone or indulging in a book. 

  • not one’s cup of tea (idiom): (cái gì) không phải là sở thích của ai
  • kill time (idiom): giết thời gian
  • indulge in something /ɪnˈdʌldʒ/ (verb): thưởng thức cái gì

Tôi thực sự là không thích chờ đợi, vì vậy tôi luôn cố gắng tìm kiếm những điều thú vị để giết thời gian như lướt Facebook, nói chuyện điện thoại hoặc chìm đắm trong một cuốn sách.

Part 2

1. Describe a punctual person you know

You should say:

  • where you know him/ her
  • what he/ she does to keep track of time
  • And why you think punctuality is important

I’m gonna talk about my former teacher, who taught me English when I was at high school. I would love to describe him as a strict person who is always on the dot.

He used to wear a watch on a daily basis so that he could keep track of time more easily. Being a teacher who was alwaysup to his ears in work, he might forget several items at home, but I had never seen him without his watch. That’s why he never came late in every lesson. He taught me about the importance of punctuality, which is that time is precious and invaluable.

It seems to me that punctuality plays a very important role in people’s life. If you commence your day on time, it puts you in a positive frame of mind. In addition to that, it enables people to do all tasks of a day dead on time and in the best possible manner. As a result, people can develop a sense of responsibility for their work. You know, people will not have to meet the deadline justin the nick of time.Also, this trait might contribute partly to a long-term relationship with your friends. To be more specific, when you meet up with a friend, if you come late, it woulddrive your friend nuts, and wouldn’t hang out with you anymore.

All in all, I would say that punctuality is the key to success, and my English teacher is a typical example of that.

  • invaluable /ɪnˈvæl.jə.bəl/ (adj): vô giá
  • commence (with) something /kəˈmens/ (verb): bắt đầu với việc gì
  • frame of mind /freɪm/ (noun): tâm trạng
  • dead on time /ded/ (idiom): đúng giờ
  • develop a sense of responsibility /rɪˌspɒn.sɪˈbɪl.ə.ti/ (verb phr.): có tính trách nhiệm
  • a long-term relationship /rɪˈleɪ.ʃən.ʃɪp/ (noun phr.): mối quan hệ lâu dài
  • meet up with somebody (phrasal verb): gặp gỡ với ai
  • hang out with somebody /hæŋ/ (phrasal verb): ra ngoài với ai

Tôi sẽ nói về giáo viên cũ của tôi, người đã dạy tôi môn tiếng Anh khi tôi còn học trung học. Thầy là một người nghiêm khắc và luôn luôn đúng giờ.

Thầy thường đeo đồng hồ hàng ngày để theo dõi thời gian dễ dàng hơn. Là một giáo viên luôn bận rộn với công việc, đôi khi thầy có thể để quên vài món đồ ở nhà, nhưng tôi chưa bao giờ nhìn thấy thầy trong bộ dạng mà không có đồng hồ. Đó là lý do tại sao thầy không bao giờ đến muộn trong mỗi buổi học. Thầy đã dạy tôi về tầm quan trọng của việc đúng giờ, đó là thời gian là quý giá và vô giá.

Đối với tôi, dường như đúng giờ đóng một vai trò rất quan trọng trong cuộc sống của mọi người. Nếu bạn bắt đầu một ngày của mình đúng giờ, điều đó sẽ khiến bạn có một tâm trạng lạc quan. Ngoài ra, nó cho phép mọi người thực hiện tất cả các công việc trong ngày đúng giờ và theo cách tốt nhất có thể. Nhờ đó, mọi người có thể có được tinh thần trách nhiệm đối với công việc của mình. Bạn biết đấy, mọi người sẽ không phải hoàn thành thời hạn chỉ trong thời gian ngắn. Ngoài ra, đặc điểm này có thể góp phần một phần vào mối quan hệ lâu dài với bạn bè của bạn. Cụ thể hơn, khi bạn gặp một người bạn, nếu bạn đến muộn, điều đó sẽ khiến bạn của bạn phát điên và sẽ có thể nghỉ chơi với bạn luôn.

Nói chung thì tôi muốn nói rằng đúng giờ là chìa khóa thành công, và thầy giáo tiếng Anh của tôi là một ví dụ điển hình cho điều đó.

2. Describe a time when you arrived early for an appointment

You should say:

  • When and where it happened
  • Why you arrived early
  • What you did while waiting
  • How you felt about arriving early

I can describe myself as a very punctual individual who is always on the dot for any meetings or appointments, so it’s hard to pick up one typical occasion to talk about. So, maybe I’ll share about a time when I had to wait for my TOEIC test result at IIG, which is the organizer of some prestigious English tests in Vietnam.

At that time, in order to be eligible for graduation from university, I had to get an international English certificate, and I chose TOEIC as it can be considered as the easiest of all. Even though the appointment was set to take place at 10 am in the morning, I decided to depart 1 hour earlier because I was both so excited about my result and worried about the crazy traffic congestion here in Ha Noi, which could possibly render me late for the meeting.

I arrived at the center 30 minutes earlier than the time scheduled so I had to engage in some activities like reading ebooks and surfing Facebook to kill time. However, I could not focus fully on what I was doing as I kind of had butterflies in my stomach about the test result as it played a decisive role in my graduation.

In my opinion, punctuality is a good quality that everyone should have because it facilitates us to be proactive in dealing with tasks in a day effectively. For example, if I hadn’t come earlier for the appointment, maybe I would have been stuck in traffic jams, which could make me late, and in turn, I could have made to queue for long as I had missed my turn. In addition, another perk of being punctual is that it shows your respect and appreciation for others, which is definitely conducive to your relationships with them.

  • eligible for something /ˈel.ɪ.dʒə.bəl/ (adj): đủ điều kiện 
  • render somebody adj /ˈren.dər/ (verb): khiến ai ra làm sao 
  • have butterflies in one’s stomach /ˈstʌm.ək/ (idiom): bồn chồn, hồi hộp 
  • proactive /ˌprəʊˈæk.tɪv/ (adj): chủ động 
  • miss one’s turn /tɜːn/ (verb phrase): lỡ lượt

Tôi có thể mô tả mình là một người rất đúng giờ, luôn có mặt trong bất kỳ cuộc họp hoặc cuộc hẹn nào, vì vậy thật khó để chọn ra một dịp điển hình để nói về. Vì vậy, có lẽ tôi sẽ chia sẻ về khoảng thời gian tôi phải đợi kết quả thi TOEIC của mình tại IIG, đơn vị tổ chức một số kỳ thi tiếng Anh uy tín tại Việt Nam.

Khi đó, để đủ điều kiện tốt nghiệp đại học, tôi phải có chứng chỉ tiếng Anh quốc tế, và tôi chọn TOEIC vì nó có thể coi là dễ nhất. Mặc dù lịch hẹn diễn ra vào lúc 10 giờ sáng, tôi quyết định khởi hành sớm hơn 1 tiếng vì tôi vừa quá vui mừng về kết quả của mình vừa lo lắng về tình trạng tắc đường kinh khủng ở Hà Nội, có thể khiến tôi bị trễ cho cuộc hẹn.

Tôi đến trung tâm sớm hơn 30 phút so với thời gian dự kiến ​​nên tôi phải làm một số việc khác để giết thời gian như đọc ebook và lướt Facebook. Tuy nhiên, tôi không thể tập trung hoàn toàn vào những gì tôi làm vì tôi rất hồi hộp về kết quả bài kiểm tra vì nó đóng một vai trò quyết định trong việc tốt nghiệp của tôi.

Part 3

1. Why are some people always late?

Lots of people are perpetually late for everything because of a number of reasons. Firstly, I guess maybe because they think being early or on time is just a matter of wasting time. They suppose others are not punctual like them. Secondly, they might be familiar with procrastination, and have poor time management, so they lose track of time.

  • perpetually /pəˈpetʃ.u.ə.li/ (adv):liên tục, thường xuyên
  • procrastination /prəˌkræs.tɪˈneɪ.ʃən/ (noun):sự trì hoãn
  • poor time management /ˈtaɪm ˌmæn.ɪdʒ.mənt/ (noun):quản lý thời gian kém
  • lose track of something /træk/ (phrasal verb):mất kiểm soát cái gì

Rất nhiều người thường xuyên trễ giờ vì một số lý do. Thứ nhất, tôi đoán có thể vì họ nghĩ đến sớm hoặc đúng giờ chỉ là vấn đề lãng phí thời gian. Họ cho rằng những người khác không đúng giờ như họ. Thứ hai, họ có thể quen với sự trì hoãn và quản lý thời gian kém nên dẫn đến việc không kiểm soát được thời gian.

2. How do you feel when people keep you waiting?

It depends on different situations. If a person has a plausible reason for his lateness like getting stuck in traffic congestion or being occupied with work unexpectedly, I can tolerate him. However, if he’s late just because of trivial stuff such as oversleeping or making-up, it woulddrive me nuts. You know, time is precious, and I don’t wanna waste any minutes doing nothing.

  • plausible /ˈplɔː.zə.bəl/ (adj): chính đáng, tốt
  • tolerate somebody /ˈtɒl.ər.eɪt/ (verb): tha thứ cho ai
  • trivial /ˈtrɪv.i.əl/ (adj): nhỏ nhặt, vặt vãnh

Nó phụ thuộc vào các tình huống khác nhau. Nếu một người có lý do chính đáng cho việc đi trễ của mình như kẹt xe hoặc bận việc đột xuất, tôi có thể bỏ qua cho anh ta. Tuy nhiên, nếu anh ấy đến muộn chỉ vì những việc vặt vãnh như ngủ quên hoặc trang điểm, điều đó sẽ khiến tôi phát điên. Bạn biết đấy, thời gian là quý giá và tôi không muốn lãng phí bất kỳ phút nào để làm gì cả.

3. How can people balance their time between work and private life?

I think in order to improve a work-life balance, people need to make a to-do list at work and set priorities on a daily basis. When they work, they have to pay full attention to what they’re doing, and accomplish the most important thing first so that they can feel a sense of accomplishment to do the next task. Besides, in order to save time, people need to keep away from technological gadgets, particularly a smartphone. 

  • improve a work-life balance /ˌwɜːk.laɪf ˈbæl.əns/ (verb phr.): cải thiện sự cân bằng giữa công việc và cuộc sống
  • make a to-do list /təˈduː ˌlɪst/ (verb phr.): lập danh sách công việc cần làm 
  • set priorities /praɪˈɒr.ə.ti/ (verb phr.): đặt ra các ưu tiên
  • pay full attention to something /əˈten.ʃən/ (verb phr.): tập trung hoàn toàn vào việc gì 
  • keep away from something (phrasal verb): tránh xa cái gì 

Tôi nghĩ để cải thiện sự cân bằng giữa công việc và cuộc sống, mọi người cần lập danh sách việc cần làm tại nơi làm việc và đặt ra các ưu tiên hàng ngày. Khi làm việc, họ phải tập trung hoàn toàn vào công việc mình đang làm và hoàn thành việc quan trọng nhất trước để họ có cảm giác hoàn thành công việc để làm tiếp sang nhiệm vụ tiếp theo. Bên cạnh đó, để tiết kiệm thời gian, mọi người cần tránh xa các thiết bị công nghệ, cụ thể là điện thoại thông minh.

 

HỌC IELTS ONLINE QUA ZOOM,
CÁCH HỌC HIỆU QUẢ CỦA NGƯỜI HIỆN ĐẠI
Để cô Thanh Loan giúp bạn đánh giá đầu vào chi tiết, xây dựng lộ trình học tập cá nhân hoá phù hợp với đầu vào và mục tiêu bạn mong muốn
0
    0
    GIỎ HÀNG
    Giỏ hàng trốngQuay lại
      Sử dụng